close x
download

Brochure

Enter Your Info Below And We Will Send
You The Brochure To Your Inbox!

Thank you!
Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

Christian Hed - "Årets B2B Commercial Director 2017"

2017-11-27

Christian Hed vann det ärofyllda priset ”Årets B2B Commercial Director” inför ett fullsatt The Sales Conference Sales Awards den 14 november 2017. Prisets syfte är att lyfta fram och belöna chefer som är goda föredömen för hur man bedriver ett modern och innovativt ledarskap i en snabbt föränderlig omvärld. ProSales fick en intervju med den lyckliga vinnaren.

En enig jury utsåg Christian Hed, sälj- och marknadschef på Soluno till ”Årets B2B Commercial Director”. Juryns motivering löd:

Vinnaren i kategorin ”Årets B2B Commercial Director 2017” Christian Hed är en utvecklingsorienterad person av rang. De många och långa vittnesmålen från medarbetare, kunder och människor i hans omgivning visar är tveklösa bevis på att personen engagerar och motiverar långt utöver vad som är normalt. Med sin omättliga nyfikenhet, sin lekfullhet och experimenterande av hur man engagerar kunder i en digital värld är han en viktig förebild för hur man bedriver ett modernt ledarskap där marknad och försäljning verkar i symbios. 

Grattis Christian Hed, hur känns det så här några dagar efteråt?

Det känns fortfarande jättehäftigt och lite overkligt. Jag har fått frågan från ett flertal vad utmärkelsen innebär, och hur jag än formulerar mig så påminns jag av att det är ett oerhört prestigefyllt pris. Nu känner jag på sätt och vis en positiv press att leva upp till utmärkelsen och vill gasa ännu mer.

Vad tror du var den största anledningen till att du vann priset?

- Vi på Soluno har kommit långt i arbetet att få ihop sälj och marknad. Vi får en hel del inkommande leads och arbetar mycket med digitala säljverktyg. Sen är vi nyfikna och vågar experimentera oss fram med nya arbetssätt, det sitter i vårt DNA som företag. Vår devis är ”Driving the future of Business Communications” och alla hos oss vill verkligen ligga i framkant. Jag har inte gått den traditionella vägen via skolbänken utan har istället jobbat väldigt tight med nisch-leverantörer som sitter på den absoluta senaste kunskapen och tekniken, och jag har sugit åt mig som en svamp och testat de flesta idéer som uppstått vilket givetvis varit enormt uppskattat hos dessa, och på så sätt tror jag att jag blivit lite uppmärksammad också. Det senaste året har jag fått allt fler förfrågningar om privata luncher, inbjudningar till workshops, olika nätverk, ledningsgrupper, ställa upp som referens etc. vilket såklart är jätteroligt, men jag ska erkänna att jag har börjat att ta betalt för konsultation och luncher.

Vad har du gjort för att fira vinsten?

- Det var oerhört roligt att ha flera i mitt team med på galan, och vi firade ordentligt till tre på natten. Vi var rörande överens om att det var en av de roligaste utekvällarna nånsin och då är detta ett gäng som är rejält partyvana. Sen gjorde vår VD en väldigt fin gest och ordnade ett restaurangbesök till familjen som en överraskning, otroligt snyggt och uppskattat.

 

Christian med sitt säljteam på Soluno BC

Vad har du fått för uppmärksamhet i efterhand?

- Förutom att jag blev Linkedin-kändis över en natt med en hel del profilbesök och kontaktförfrågningar så har även Soluno fått fler besök på webben och det roligaste av allt är att ett flertal hört av sig och vill börja jobba hos oss. Jag har fått ännu fler förfrågningar till ledningsgrupper, luncher, podcasts, referenscase hos leverantörer och matchmaking-introduktioner till likasinnade. Jag har utökat mitt nätverk med flera hundra intressanta personer på Linkedin. Nästan alla jag träffar fysiskt har sett nyheten och grattar, vilket är oerhört roligt!

Vad är dina råd till andra ledare som vill vinna priset nästa år?

- Lägg tid och resurser på att ta fram bra relevant innehåll som skapar värde. Det går att köpa uppmärksamhet men utan ett bra budskap så är det pengar i sjön. Vad skulle hända om man istället för att anställa en säljare nästa gång anställde en person på marknad? I vårt fall var det startskottet.

- Se till att ha ledningen i ryggen, så att man får ett år på sig att skapa resultat, ha bra leverantörer som förstår och kan tillföra, öppna medarbetare som vågar prova och ledaren som ska vinna priset nästa år måsta vara limmet mellan sälj och marknad. Ta input från säljarna, de känner till kunderna och utmaningarna bäst och nyttja marknad till att paketera och forma dessa budskap.

- Utbilda säljarna i vad det innebär att komma in senare i köpprocessen och hur man startar en dialog med varma leads, och låt sälj och marknad tillsammans definiera vad ett "sales qualified lead” innebär. Marknadsavdelningen bör definitivt mätas på antal genererade leads. Avsätt budget för att löpande utveckla hemsidan som oftast är navet i digital marknadsföring, den borde få kosta lika mycket som en säljare om den inte redan gör det.

 
 
Fakta om The Sales Conference Sales Awards

ProSales Institute har sedan 10 år arbetat för att leverera forskningsbaserat beslutsstöd till ledare inom B2B i syfte att utveckla deras kommersiella verksamheter. En viktig del i detta är att lyfta fram och hylla företag och B2B-chefer som på ett föredömligt sätt bidrar till nytänkande och agerar föredömen för hur man bedriver modern B2B försäljning och marknadsföring. På The Sales Conference Sales Awards 2017 delades tre huvudpriser ut i kategorierna ”Årets B2B Commercial Excellence företag”, ”Årets B2B Commercial Director” och ”Årets B2B Sales Tools Leverantör”.

Finalister och vinnare har sållats fram i en gedigen nomineringsprocess där en prominent jury slutligen utsett en vinnare i de tre olika kategorierna. Juryn har bestått av följande personer: 

  • Jonas Ridderstråle - författare till bl.a Funky Business och utsedd till en av världens mest framstående management gurus och talare
  • Micael Dahlén - författare och professor vid Handelshögskolan i Stockholm
  • Frida Boisen - Digital chef & ansvarig utgivare på Bonnier Tidskrifter. Föreläsare och proffs på digitalisering och sociala medier
  • Fredrik Härén - global keynote speaker och en av världens främsta inom kreativitet i affärslivet
  • Emma Storbacka - Vd på Avaus och expert på digitalisering och automatisering av sälj- och marknadsprocesser
  • Christopher Engman - entreprenör och expert på "Mega deals". Idag CRO/CMO på Climeon.
  • Henrik Munthe - VD på ProSales Consulting med mångårig erfarenhet av säljrelaterade transformationsprojekt i svenska och internationella storföretag
  • Henrik Larsson-Broman - grundare av ProSales Institute samt forskare och trendanalytiker inom B2B-försäljning
  • Markus Ejenäs - forskare och CEO på analys- och forskningsföretaget ProSales Institute
...
Senaste inlägg