close x
download

Brochure

Enter Your Info Below And We Will Send
You The Brochure To Your Inbox!

Thank you!
Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

Talare

”Förlorarna i en föränderlig värld är de som är tvärsäkra på att de redan vet allt”

2017-09-11

I mer än två decennier har han inspirerat människor i 65 länder på 6 olika kontinenter. Han har genomfört över 2000 föreläsningar, bara förra året föreläste han i 23 olika länder, och räknas idag som en av världens mest globala keynote talare. Möt Fredrik Härén, en av huvudtalarna på The Sales Conference i Stockholm den 14e november 2017.

Mest känd är Fredrik Härén för sina fängslande föreläsningar om kreativitet. Han har beskrivits besitta en unik förmåga att kombinera intressant innehåll med makalös inspiration. Sitt stora genombrott fick han med sin uppseendeväckande föreläsning på kunskapsdagarna 2007, samma år som han fick pris som årets talare tillsammans med brodern Theo. Året efter var han sommarpratare för Sveriges Radio P1 där han pratade om världen och varför den är så viktig att förstå.

Idag är Fredrik Härén professionell global heltidstalare. Han bor i Singapore och med närmare 2000 föreläsningar är han av världens mest anlitade talare på global basis. Se gärna denna youtube-film om livet som internationell talare. Den 14e november kommer han till Stockholm för att inspirera och få närmare 700 chefer på The Sales Conference att tänka i nya banor.

Hallå Fredrik, hur kom det sig att du blev föreläsare globalt?

- Jag blev talare av en tillfällighet när jag som 27-åring skrev en bok om internet och marknadsföring 1994 och blev väldigt efterfrågad som föreläsare. De flesta visste inte vad internet var då. 2005 flyttade jag till Kina, och sedan Singapore där jag bor nu, och då började jag föreläsa mer globalt. Här fick jag ett helt annat globalt mindset och kunde jämföra länder emellan. Sedan dess har jag talat i 65 länder på 6 kontinenter.

Vad är det som driver dig?

- Jag är väldigt nyfiken på förändringarna i vår omvärld och som talare får man väldigt många nya perspektiv från väldigt många olika branscher runt om i världen. Det är ett mycket bra sätt att känna av vart världen är på väg, vilket driver mig framåt. Som talare tvingas jag göra mycket research och intervjuer för att förstå vad som händer härnäst och det är fantastiskt att kunna göra det på mina resor.

Vad kommer du att prata om på The Sales Conference och vad kan vi förvänta oss?

- Man kan förvänta sig en rejäl dos inspiration, skratt, aha-upplevelser, fakta och nya perspektiv. Mitt främsta budskap kommer att handla om att företag som vill överleva i framtiden måste lära sig hur ett globalt samhälle fungerar. Det gäller små som stora företag. I en global värld har alla samma möjligheter att bli framgångsrika. Därför måste man också våga agera över hela världen, sluta att tänka ”hemvist” och ”export”. De mest framgångsrika företagen tänker “försäljning" där de ser världen som en enda global plattform.

Vad skulle du säga är de största utmaningarna för en företagsledare idag?

- Att förstå vilka av alla förändringar som man ser på horisonten som faktiskt kommer att ske. Att ha en förmåga att spana in i framtiden och lyckas balansera nytänkande med befintlig verksamhet. Med globalisering så blir utmaningarna (eller problemen) större, mer komplexa och mer globala. Men folk tycks tänka mer kortsiktigt, enkelt och lokalt. Det i sig är en stor utmaning.

Kan du ge några konkreta exempel på hur man bör tänka?

- Jag tror väldigt mycket på att vara pragmatisk och öppen för att det vi gör eller hur vi gör det kanske inte är det bästa. Förlorarna i en föränderlig värld är de som är tvärsäkra på att de redan vet allt medan vinnarna är de som är nyfikna på hur de kan ha fel.

Avslutningsvis, kan du berätta något spännande om dig själv?

- Jag är lite ö-besatt. Har tre öar. En på Filippinerna och två i Stockholms skärgård. Den ena, som ligger på Svanholmen utanför Lidingö, bor jag på 2 månader om året när vi är i Sverige. Den andra lånar jag ut till kreativa människor från hela världen (www.ideasisland.com) så de kan sitta själva och reflektera kring något projekt de vill utveckla. Jag har också ett projekt just nu som heter “the human Island” där jag besöker 100 öar i 25 länder på 100 månader (www.thehumanisland.com).

 

 
...
Senaste inlägg