close x
download

Brochure

Enter Your Info Below And We Will Send
You The Brochure To Your Inbox!

Thank you!
Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

Talare

Vad händer när vi inte längre kan kontakta kunderna hur som helst?

2017-06-13

I maj 2018 träder GDPR i kraft, och inget kommer att bli sig likt. I grunden gör den nya dataskyddslagen så att individen har full bestämmanderätt över sina personuppgifter, vilket ställer helt nya krav på alla företag och organisationer som vill sälja och marknadsföra sina produkter och tjänster. Vi fick en kort intervju med specialisten Göran Falkman som på The Sales Conference kommer att prata om utmaningar och möjligheter med den nya lagen.

- Jag har arbetat med IT sedan mitten av 80-talet. Under 90-talet gick jag mer och mer mot gränslandet mellan verksamhet och systemstöd vilket också är där jag befinner mig i nuvarande roll på SuperOffice. Nu arbetar jag som lösningsarkitekt och produktansvarig med uppdraget att hjälp våra kunder att genom effektiva processer och systemstöd nå sina tillväxt- och effektivitetsmål. En av de största utmaningarna som jag hjälper våra kunder med nu är hur man ska anpassa sin verksamhet efter den nya dataskyddslagen GDPR (General Data Protection Regulation) som träder i kraft i maj nästa år. Det är enorm omställning för många företag, säger Göran Falkman.

Vilken är den största utmaningen med GDPR?

- Den viktigaste punkten i nya lagen är att den ersätter den gamla personuppgiftslagen (PUL) och att du därmed måste få kundens medgivande för att lagra information om tex dennes namn och e-postuppgifter. Men det innebär också att du måste ha kundens medgivande för att skicka marknadsföringsmaterial.  Så vad händer när vi inte längre kan samla in och använda kontaktuppgifter i vår marknadsföring hur som helst? Många företag använder både IP-adresser och annan information för att styra sin kommunikation och försäljning. Omställningen blir monumental, inte bara för hur vi ska använda våra CRM-system, utan för hela verksamheten, menar Göran.

Du nämner hela verksamheten, kan du ge exempel?

- Det svåraste är att kartlägga var personuppgifter finns i organisationen. Det första man ofta fokuserar på är sälj -och affärssystemen men de den stora utmaningen är all mailhantering samt kontakter i mobiltelefoner. I stora företag blir denna omställning extra besvärlig, påpekar Göran.

Ser du några fördelar med den nya lagen?

- För kunderna finns det många fördelar med den nya lagen eftersom vi kommer reducera stora mängder onödig information. Dessutom kan jag själv påverka om jag vill finnas i något företags kunddatabas. För en sälj- och marknadsorganisation så är detta en bra anledning till att bli mer kundorienterade. Nu måste man på allvar se över sin marknadskommunikation, bygga tätare relationer och fokusera på att skapa kundvärde. Det är givetvis även bra för kunderna, summerar Göran Falkman.

Den 10 oktober och 14 november föreläser du på The Sales Conference i Göteborg och Stockholm, vad kan vi förvänta oss av din föreläsning?

- Mitt mål är att både informera och inspirera. Alla som vill få tips och råd kring hur man skapar en ”GDPR-redo” försäljningsorganisation är varmt välkomna! Mitt fokus kommer att handla om vad du som ledare för en säljorganisation bör tänka på när hanterar personuppgifter om kunder och prospekts.  Jag vill också försöka förmedla att anpassningen till GDPR handlar mest om inställning hos företaget och individen och mindre om IT lösningar, säger Göran Falkman.

Kan du redan nu ge några tips på vad man kan göra om vill bli ”GDPR-redo”?

- Då skulle jag ge följande tips: 

  • Gå en grundkurs i GDPR så du förstår vad den nya lagen innebär mer i detalj
  • Sätt upp rutiner för hur personuppgifter hanteras
  • Be om tillstånd att använda personuppgifter till framför allt prospekts före den 25/5 2018.
  • Sätt upp rutiner hur mail och kontakter sparas, försök i möjligaste mån centralisera lagringen.

Innan vi rundar av, kan du berätta något vi inte vet om dig?

- Arbetet är bara en liten del av ens tillvaro så min lediga tid ägnar jag åt min familj i rollen som morfar samt ger mig på mer eller mindre omöjliga hantverksprojekt. Allt från snickrande och renoverande till reparationer av bilar, båtar och gammal elektronik, avslutar Göran Falkman. 

...
Senaste inlägg