close x
download

Brochure

Enter Your Info Below And We Will Send
You The Brochure To Your Inbox!

Thank you!
Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

Talare

”Våra försök att möta kunden i den nya köpresan har gått till överdrift”

2017-06-09

Han vill modernisera sälj- och marknadsavdelningarna med hjälp av insikter. Möt Oliver Lopez, en av landets mest uppskattade talare och konsult som legat i täten för att få sälj- och marknad att tänka i nya banor. Den 14 november föreläser han på Nordens största mötesplats för B2B-ledare - The Sales Conference. Här berättar han om vad vi kan förvänta oss.

- Jag har jobbat som säljare i över 20 år, både inom enklare försäljning till de senare åren då jag jobbade internationellt med komplex försäljning mot marknader som USA och Latinamerika. Jag har alltid älskat försäljning och i den rådgivande roll som specialist ser jag det som en stor ära att få möjligheten att träffa så många spännande organisationer och människor. Det som driver mig är att modernisera sättet vi interagerar mellan sälj- och marknadsavdelningen. Hur vi kan använda beprövade metodiker och angreppssätt i kombination med de nya digitala medier och verktyg som finns. Möjligheterna är obegränsade - men det är oftast detta som är utmaningen. Min expertis är att hitta de insatser som snabbast och effektivast får till långsiktiga förändringar, säger Oliver Lopez.

Vad skulle du säga är den största trenden eller utmaningen för en försäljningschef idag?

- Ett exempel jag ser som en stor utmaning är trenden kring ”Social Selling”. Många verkar tro att man blir relevant för kunderna bara genom att man gått en utbildning i Social Selling. Det krävs dock mer än så. Social Selling är ingen “silver bullet”. Mitt tips är att innan man börjar fundera på Social Selling istället ställer sig frågan om man skapar det värde och de insikter som kunderna efterfrågar? I annat fall blir Social Selling det vi ser till 90 procent på LinkedIn, ett inifrån -och ut tänk med fokus på oss själva och våra produkter. Frågar du mig så borde det inte heller heta Social Selling utan Social Prospecting. Vi säljer inte på Sociala Medier, fortsätter Oliver.

På The Sales Conference kommer du att prata om ”Insiktsförsäljning – hur blir säljaren det unika värdet?” som du också lanserar en bok om, vad handlar det om?

- Det stämmer. Jag kommer att tala om begreppet insiktsförsäljning som även är namnet på min kommande bok som släpps i anslutning till The Sales Conference. Insiktsförsäljning handlar om att skapa aha-upplevelser för våra kunder, ofta genom att påvisa sådant som inte finns i kundens medvetande. Jag ser ofta hur man försöker lösa helt andra problem än de som faktiskt är den verkliga anledningen till varför problemet uppstår. Man löser alltså fel problem, vilket är ett problem i sig. På The Sales Conference kommer mitt innehåll att fokusera på hur våra försök att möta kunden i den nya köpresan gått till överdrift. Helt plötsligt skall alla skriva ”content” och blogga där mängden tycks vara viktigare än innehållet. Detta är fel. Det handlar inte om hur mycket eller hur ofta en säljare publicerar inlägg. Det handlar om VAD säljaren skriver och för VEM. Här måste även marknad och sälj samarbeta på företagsnivå så de möter kunden med relevant innehåll i rätt kanal och i rätt skede, menar Oliver Lopez.

Vad kan man förvänta sig att få ut av din föreläsning på The Sales Conference?

- Man kan förvänta sig en jordnära men samtidigt utmanande föreläsning med lite skratt och en hel del aha-upplevelser. Framförallt kan man förvänta sig konkreta tips på hur man själv kan komma vidare i sina tankar och implementera ett mer modernt sätt att möta våra kunder på.

Om du avslutningsvis ska ge några tips till en försäljningschef, vilka skulle de då vara?

- Jag skulle välja tre saker

  • Lär känna din kund på djupet
  • Tänk utifrån - och in snarare än tvärtom
  • Skapa insikter, först då kommer du att bli och förbli relevant för dina kunder

...
Senaste inlägg